نکات موثر سئو برای بهینه سازی URL صفحات سایت

ترفندهای سئو

نکات موثر سئو برای بهینه سازی آدرس سایت

همونطور که می‌دونین یکی از موارد مهمی که در SEO از قدیم وجود داشته است، توجه به آدرس سایت یا URL و ساختار دامنه می‌باشد. در این مطلب این موضوع مورد بازبینی قرار می‌گیره و نکاتی در اختیارتون قرار می‌گیره که در بهینه سازی آدرس سایت می‌تونه بهتون کمک کنه. نکته مهمی که در اینجا باید به اون توجه داشته باشید این هست که این موارد اجباری نیستند و بستگی به شرایط میتونین اونا رو رعایت کنید یا بیخیال اونا بشید.

پس تا جایی که میتونین از این موارد پیروی کنید و این خیال که اگر از این موارد پیروی نکردم، موتورهای جستجو هیچوقت رنک خوبی به سایت شما نمیده رو از سرتون بیرون کنید. Google و Bing میتونن موارد پیچیده‌ای رو مورد بررسی قرار بدهند ولی مثل همیشه در سئو اگر بتونیم چیزا رو برای اونا (یا کاربران) ساده تر کنیم، به نتایج بهتری خواهیم رسید.

نکته 1 : تا جای ممکن از یک دامنه و زیردامنه استفاده کنید

مدارک و مثال‌هایی از افرادی که محتوای سایتشون رو از زیردامنه به زیرپوشه انتقال داده‌اند و نتایج مطلوبی رو مشاهده کرده اند، زیاد وجود دارد (یا برعکس، محتوا رو به زیردامنه انتقال داده اند و ترافیکشون رو از دست داده‌اند). پس با وجود این همه نمونه نمیشه با نتایجی که از این موارد به دست میان مخالفت کرد و اونا رو زیر سوال برد. موتورهای جستجو هرگونه روش و یا ابتکاری که از آن برای تشخیص اینکه آیا محتوا توانایی درجه بندی را می تواند از پوشه بالاسری خود به ارث ببرد یا نه، به کار می گیرند اما ظاهرا در فرایند انتقال موفق آن به زیردامنه‌ها به مشکل برمی‌خورند.

این نتیجه گیری به معنی این نیست که کلا باید بیخیال زیردامنه بشیم. اگر زیردامنه تنها راهی باشه که شما با استفاده از اون میتونین بلاگ یا محتوای مورد نظرتون رو ارائه بدین، اشکالی نداره ولی باید در نظر بگیرید که نتیجه بدتری نسبت به زیرپوشه بدست خواهد آمد.

پس تا جایی که میتونین سعی کنید که سایتتون بر روی یک زیردامنه و دامنه ریشه‌ای باشه تا بتونه در موارد مربوط به رتبه‌بندی موتورهای جستجو به خوبی عمل بکنه.

پس اگر خواستید یک بلاگ راه بندازید بجای blog.sample.com از sample.com/blog استفاده کنید تا نتایج بهتری رو بدست بیارید.

برای مشاهده جزئیات و مثال‌های بیشتر میتونین این لینک رو مشاهده کنید.

نکته : هر چه خوانایی بیشتر، بهتر

هر چه آدرس سایت شما خوانایی بهتری برای انسانها داشته باشه، مطمئنا برای موتورهای جستجو نیز بهتر و مناسب‌تر هست. Accessibility همیشه یک قسمت اصلی از سئو بوده است و مخصوصا در زمان فعلی این مورد خیلی پررنگ تر شده است چون موتور جستجو خوانایی و نحوه استفاده کاربران رو مورد بررسی قرار میده و تشخیص میده که برای کاربران مفید بوده است یا خیر.

خوانایی یک موضوع ذهنی و فردی است اما تصویر زیر میتونه به شما کمک بکنه که این موضوع رو بهتر پیاده سازی کنید:

این مورد به این معنی نیست که آدرس سایت شما از همه جوانب باید اوکی باشه اما حداقل باید کاربر با نگاه اولیه به آدرس سایتتون به راحتی اون رو متوجه بشه و بتونه باهاش ارتباط برقرار بکنه.

نکته  : استفاده از کلمه کلیدی در آدرس سایت

استفاده از کلمه کلیدی که هدف سایتتون هست در آدرس سایت ایده خوبی هست و میتونین برای رتبه بندی بهتر موتورهای جستجو و بهینه سازی آدرس سایت از اون بهره ببرید. در ادامه دلایلی برای این امر میاریم.

مورد اول اینکه کلمات کلیدی در آدرس سایت به کسانی که این آدرس رو در ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی یا … مشاهده می‌کنند، کمک می‌کند تا بهتر هدف URL رو متوجه بشن. همچنین با هاور کردن بر روی لینک در قسمت پایین و سمت چپ مرورگر آدرس سایت نمایش داده میشه و کاربر میتونه مطمئن باشه که این مطلب همون چیزی هست که دنبال اون می‌گرده:


مورد دوم اینکه URL ها بصورت مداوم کپی شده و در جاهای مختلف قرار داده میشن. در بعضی مواقع متنی برای لینک مشخص نمیشه و بجای اون خود آدرس لینک بصورت لینک در میاد و میتونین بر روی اون کلیک کنید. با اینکار کاربران کلمات کلیدی رو بهتر میبینن و اثر خوبی در رتبه بندی و ورودی سایت خواهد داشت.


مورد سوم و آخر اینکه کلمات کلیدی در URL در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و تحقیقات نشون میده که آدرس سایت یا URL یکی از مهم‌ترین عواملی هست که کاربران یک لینک رو انتخاب میکنن و اون رو از بین نتایج جستجو انتخاب می‌کنند.

خط تیره و underscore بهترین جداکننده کلمات هستند

اگرچه underscore هم یک مورد خوب برای جداکردن کلمات از یکدیگر می باشد، ولی پیشنهاد میکنیم که از اون استفاده نکنید و فقط از خط تیره استفاده کنید. از خط فاصله هم میتونین استفاده کنید ولی Space کدگذاری یا Encode میشه و بصورت %20 در میاد که واقعا خوانایی URL رو پایین میاره و نمیشه آدرس رو به راحتی فهمید.

نکته : بیش از حد کلمات کلیدی را تکرار نکنید

فاکتورهای سایت

فاکتورهای مربوط به سایت نیز وجود دارند که میتونن بر رتبه بندی گوگل تاثیر داشته باشند.

  1. Sitemap یا نقشه سایت. نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک میکنه تا تمام صفحات سایت شما رو Index کنند. Sitemap ساده ترین و موثرترین راهی هست که به موتورهای جستجو بگیم که سایت ما از چه صفحاتی تشکیل شده است.
  2. اعتماد و اطمینان دامنه. گوگل خیلی به اعتبار دامنه سایت شما اهمیت میده. حالا سوالی که پیش میاد اینه که چطوری این اعتماد و اطمینان رو به وجود بیاریم؟! در این لینک میتونین یک لیست کامل از فاکتورهایی که برای بالابردن اعتبار دامنه میتونین از اونا استفاده کنید قرار داده شده است.
  3. محل سرور سایت. بعضی از افراد متخصص سئو بر این باورند که موقعیت سرور میتونه به بالا بردن رتبه در کشور یا منطقه‌ای خاص کمک کند.
  4. بهینه سازی سایت برای موبایل. همونطور که میدونین روز به روز به تعداد افرادی که با استفاده از موبایلهای خودشون وب گردی میکنن اضافه میشه و به همین دلیل موتورهای جستجو به بهینه بودن سایت شما برای موبایل اهمیت زیادی میدن و در رتبه دهی به سایتتون عامل مهمی خواهد بود.
  5. استفاده از Google Webmasters. همونطور که میدونین با استفاده از این سایت میتونین سایت خودتون رو راحتتر در موتورهای جستجو ایندکس کنید و به شما اطلاعات جامعی در مورد سایت شما میده که میتونین از اونا برای بهینه شدن سایتتون استفاده کنید.Source

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *