شادوبن اینستاگرام و حل مشکل شدوبن

دلیل شادوبن شدن پیج اینستاگرام

شادوبن چیست

شادوبن اینستاگرام به مخفی کردن یا محدود کردن محتوای کاربر بدون اطلاع کاربر در مورد این اتفاق اشاره دارد و به طور معمول زمانی اتفاق می افتد که یک کاربر دستورالعمل های رسمی اینستاگرام را نقض کرده باشد یا در ارائه محتوا، قوانین اینستاگرام را رعایت نکرده باشد. به صورت کلی با شادوبن اینستاگرام و تبعید به سایه محتوای رسانه های اجتماعی کاربر مسدود می شود به گونه ای که خود فرد از وقوع آن بی اطلاع است.

در حقیقت شادوبن (Shadowban)  از ترکیب دو کلمه shadow به معنای سایه، و ban به معنای ممنوعهاست، که در دنیای مجازی تعبیری است از تبعید شدن به سایه و مکانی خارج از دیدرس عموم.

 

چگونه از shadowban شدن اکانت اینستاگرام خود مطلع شویم؟

چک کردن اینکه آیا پست‌های شما از طریق سرچ هشتگ به نمایش داده می‌شود، بهترین راه برای این است که بفهمید شدوبن شده‌اید یا نه. برای این کار کافیه یک هشتگ کم کاربرد یا هشتگی که اصلا استفاده نشده است را در آخرین پست خود قرار دهید و سپس با یک اکانت دیگر که پیج را فالو نکرده است آن هشتگ را جستوجو کنید. اگر پست شما در آن هشتگ نمایش داده نشد, shadowban شده اید.

علل shadowban شدن چیست؟

تا کنون هیچ دلیل رسمی از سمت خود اینستاگرام اعلام نشده است اما طبق اطلاعات موجود در مقالات خارجی پیروی نکردن از قوانین عمومی اینستاگرام باعث این اتفاق می باشد. از جمله مهمترین این قوانین موارد زیر می باشد :

استفاده از ربات ها : تغییرات اخیر الگوریتم اینستاگرام، باعث شده تا استفاده از اپلیکیشن‌های زمانبندی, که پست‌ها و عکس‌های شما را به صورت خودکار ارسال می‌کند و یا ربات هایی که به صورت خودکار باعث افزایش فالوئر و لایک می شوند ، برای اکانت شما shadowban شدن را به ارمغان بیاورند.

برای خارج شدن از این حالت همهی ربات ها و اپلیکیشن ها را غیر فعال کنید.برای اینکه هر گونه اپلیکیشن و یا رباتی را که به اکانت شما متصل است را غیر فعال کنید, با استفاده از کامپیوتر وارد سایتinstagram.com   شوید، سپس وارد صفحه پروفایل شخصی خود شده، روی گزینه Edit your profile کلیک کنید و وارد بخش Authorized Applications شوید.

 در این بخش هر ابزاری را که نمیشناختید با کلیک بر روی کلید بزرگ آبی رنگ Revoke Access دسترسی اش را لغو کنید.

انجام فعالیت‌های زیاد در اینستاگرام:  اینستاگرام روزانه محدودیت‌هایی روی تعداد اقدامات انجام شده توسط شما اعمال می کند. این محدودیت‌ها شامل تعداد عکس‌هایی که لایک می‌کنید، تعداد کامنت‌هایی که زیر پست‌ها می‌گذارید و تعداد افرادی است که فالوو یا آنفالوو می‌کنید.

برحسب سن اکانت شما نوع محدودیت‌ها ممکن است متفاوت باشد اما در بیشتر موارد نباید از ساعتی ۱۵۰ لایک، ۶۰ کامنت و ۶۰ فالوو یا آنفالوو فراتر بروید.

استفاده از هشتگ های ممنوعه و تکراری: با وجود میلیون‌ها کاربر در اینستاگرام، کنترل محتوای به اشتراک گذاشته شده و نحوه دسته بندی این محتواها کار سختی است.

گاهی یک هشتگ عادی و بی‌ضرر می‌تواند به طور انبوهی در محتواهای نامناسب استفاده شود. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد اینستاگرام این هشتگ ها را به طور کامل حذف کرده یا کاربرد آن ها را به شدت محدود می‌کنند.

در نتیجه وقتی شما از یکی از این هشتگ‌ها در عکس‌هایتان استفاده می‌کنید، این کار سبب می‌شود که سایر هشتگ‌های شما «منقضی» شده و در نتیجه برای هیچکدام از هشتگ‌هایتان نتیجه نگیرید.

استفاده از متن ها و هشتگ های تکراری: اگر روزانه در صفحه خود تبلیغات زیادی می گزارید و هر روز هم یک کپشن و هشتگ تکرار می شود شاید یکی از دلایل شادوبن باشد .

چرا که ربات اینستاگرام قادر به خوانایی متون فارسی نمی باشد و این عمل را اسپم می داند.

استفاده از نرم افزار های تغییر آی پی : یکی دیگر از موارد که باز هم احتمال می دهیم یکی از دلایل شادوبن باشد استفاده از شکن و یا نرم افزارهای تغییر Ip می باشد چرا که با استفاده از این نرم افزارها لوکیشن شما برای اینستاگرام تغییر می کند و ممکن است بگوید چطور این اکانت ساعاتی قبل از ایران ورود داشته حال از یک کشور دیگر .

مطمئن شوید از طرف کاربران ریپورت نشده‌اید: همیشه مراقب ریپورت شدن از طرف دیگر کاربران باشید! اگر آن‌ها تایید کنند که شما خطایی انجام داده‌اید و قوانین اینستاگرام را نقض کرده‌اید ممکن است اینستاگرام اکانت شما را غیر فعال کند و یا در معرض شدوبن قرار بگیرید.

مواردی نیز وجود دارد که اکانت‌های بیزینسی توسط رقبا ریپورت می‌شوند. اگر حساب شما دیسیبل شده و دلیل آن را  نمی‌دانید، می‌توانید از اینستاگرام درخواست کنید تا دوباره اکانت شما را بررسی کند تا مطمئن شود محتوای شما در تضاد با قوانین اینستاگرام نیست.

رفع شادوبن

چگونه می‌توانیم اکانت خود را از shadowban خارج کنیم؟

برای رهایی از shadowban قوانین رسمی و دستورالعمل دقیقی توسط اینستاگرام ارائه نشده است، و باید بر اساس آزمون صحیح و خطا پیش برویم.

 حساب کاربریتان را از حالت بیزینس به پرسونال تغییر دهید: این یک راه‌حل قطعی نیست. اما بعضی از اینستاگرامرها گزارش داده‌اند که با تغییر به پرسونال اکانت، مشکل آنها حل شده است

مدتی فعالیت نداشته باشید و پست نگذارید : برخی کاربران مدعی شده‌اند که با عدم فعالیت به مدت ۲-۳ روز ، اکانت آن‌ها از حالت shadowban خارج شده است. اگر تصمیم دارید این کار را بکنید بهتر است این مدت هیچ گونه فعالیتی اعم از کامنت گذاشتن، پست گذاشتن و حتی لاگین شدن نداشته باشید, بعد از ۲-۳ روز استراحت و عدم فعالیت می‌توانید مثل قبل دوباره شروع کنید. اما با احتیاط، زیرا اینستاگرام نظاره‌گر اکانت شماست

به اینستاگرام ایمیل بزنید و در مورد مشکلات پیش آمده توضیح دهید:
از قسمت “report a problem”  با اپلیکیشن اینستاگرام این کار را انجام دهید. برای این کار مسیرزیر را دنبال کنید:

Profile> right toolbar>setting>report a problem>something isn`t work

سپس در پیامی کوتاه مشکل خود را توضیح دهید. توجه داشته باشید که به شدوبن شدنتان اشاره‌ای نکنید، بهتراست بگویید که هشتگ‌هایتان کار نمی‌کند و یا پست‌هایتان دیده نمی‌شود.

همچنین از نرم‌افزارهایی که باعث تغییر IP می‌شوند  اجتناب کنید. تغییر زیاد لوکیشن از نظر اینستاگرام مشکوک است و باعث shadowban می‌شود.

 

زمان رهایی از شادوبن چقدر است ؟

زمان مشخصی برای رهایی از شادوبن اعلام نشده اما طبق تجربیات پس از رعایت مسائل بالا یک تا دو هفته زمان میبرد و اگر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *